Návštěva automobilového muzea Louwman

Bugatti
Bugatti type 57 1934

Krušnohorec se zmínil, že je to letos 10 let, co jsme byli v Holandsku na Floriadě. Tak to už uplynulo deset let, co jsme tenkrát ještě i s Pájou obdivovali nádherné květinové kompozice v holandském Venlo.

Jet, nejet? Není to zrovna za humny. Přes prázdniny jsme to nějak nestihli, tak Krušnohorec nabízel nový termín v polovině září. To se mi zdálo již pozdě. Výstava trvá od dubna, většina květin už bude odkvetlých. Krušnohorec byl přesvědčivý. Výstava trvá až do října, musí tam něco vystavovat. To jsem ještě netušila, že vystavovat se budou hlavně auta.

Kromě Floriady v Almere je také v Haagu ještě Krušnohorcem nenavštívené automobilové muzeum. Odpoledne po práci jsme vyrazili.

Na první den jsme si naplánovali urazit něco přes 500 km. Ubytování jsme měli zarezervované v hotelu u dálnice poblíž německého Hammu. Vše šlo podle plánu, přespali jsme a po snídani vyrazili do Haagu.

No, tak to bude den. V muzeu má být přes 270 automobilů. Píše se, že se to dá projít za 3 hodiny. To ovšem nepsal Krušnohorec. My tam určitě strávíme těch hodin nejméně 5.

Muzeu Louwman – levé křídlo

Sbírka je umístěna v nádherném obrovském domě, který byl vystaven přímo pro tyto účely. A to je zde opravdu vidět. Připadalo mi, jako by architekt navrhoval každé výstavní místo pro konkrétní automobil, který tam byl s citem zasazen. Tedy kromě mikro automobilů. Ty jsou vystaveny za sebou do poschodí, jsou špatně vidět a kazí celkový dojem z výstavy.

Zaparkovali jsme pohodlně v podzemních garážích a vydali se do patra pro vstupenky. Už od pokladny je vidět do vstupní haly, kde zaujme a láká k prohlídce automobil Lincoln Sedan Delivery, a to nejenom krásnou barvou, ale i tím, že v něm lze zaparkovat motorku.

Lincoln Sedan Delivery r. 2008

Sbírka vznikla v roce 1934. Prvním automobilem, který Peter Louwman zakoupil do své sbírky, byl Dodge 30 Touring z roku 1914. Tato sbírka je považována za nejrozsáhlejší a nejkrásnější na světě. V těchto prostorách je vystavována od 2. července roku 2010.

Podél vstupní haly jsou zaparkovaná krásná auta jako je Lancia Astura z r. 1938, Amilcar CGSS Coupe z r. 1927, Chevrolet Corvette z r. 1963, Steyr typ 55 Baby z r. 1939, Jaguar XK 120 z r. 1952. Mně se asi nejvíce líbila Toyota 2000 GT z r. 1968. Tu bych možná vyměnila za tu svoji. I když nevím, jestli je to auto vhodné asi na pětiminutovou jízdu do práce.

Vstupní hala
Toyota 2000 GT z r. 1968

Ze vstupní haly je možno vejít do divadla či kavárny. Kavárna je opravdová nádhera. Posuďte sami.

Kavárna v muzeu Louwman

Protože se blížilo poledne, zašli jsme si tam na polévku, latte macchiato a pivo. Posezení je tam parádní. Je stále se na co dívat.

Z restaurace se dá projít do chodby, kde začíná a končí prohlídka každého patra. Výstavní prostory jsou uspořádány do kruhu. Zde je také schodiště a výtah do dalších dvou pater.

V přízemí je spousta parádních automobilů. Nejvíce z první poloviny 20. století. Zvláštní mi připadala tato labuť.

Brooke Swan car z roku 1910

Měli tam i několik Bugatti, které určitě potěší každého.

Bugatti type 54T z roku 1932

Bylo tam tolik krásných aut, že se vůbec nemohu rozhodnout, které vybrat. Téměř všechna byla na pohled ve výborné kondici. Lak se jenom leskl, ale na druhou stranu, jestli měly například motor, se nepoznalo.

Delahaye 135 MS coupe z roku 1946
Daimler DK 400 z roku 1955

Toto auto má čalounění z kůže zeber, palubní desku ze slonoviny a na chladiči maskota zebry. Zde je už vidět, jak si majitel muzea pohrál s tematickým zasazením auta do času a prostoru.

Rolls-Royce Phantom z roku 1926

Vlastníkem tohoto vozu byl maharadža z Indie.

Když jsme obešli výstavní sál kolem dokola, vydali jsme se po schodišti do prvního patra. V mezipodlaží ve výklenku byla vystavena kola.

Výklenek se starými koly

V prvním patře byly kromě aut plakáty, obrazy, modely aut a nejrůznější předměty s automobilovou tematikou.

Plakáty
Předměty s automobilovou tematikou
Hasičská pumpa z roku 1875
Chrysler Town & Country z roku 1948
Porsche 356B Cabriolet z roku 1962

Nejstarší exponáty byly ve tmě za sklem, jenom nasvícené.

Panhard & Levassor z roku1895
Traquitana z roku 1775

Výklenek v mezipodlaží při výstupu do 2. patra byl opět zaměřen na stará kola.

Myslím, že tento exemplář je v muzeu nejstarší.

Desan Chair z roku 1750

Tak tento automobil vlastnil E. Presley.

Cadillac series 62 z roku 1976
Piknikový koš
Imperial Crown sedan 1959
Franklin 11-B sedan z roku 1927

V muzeu jsme pobyli přes 4 hodiny. Pořád se bylo na co dívat, ale už jsem byla přeautovaná. Na jednu návštěvu je toho moc.

Ale na druhou stranu musím říci, že krásnější muzeum jsem neviděla. Nabízí návštěvníkům překrásná naleštěná auta, úžasné malby a plakáty, které vsadí auta do doby, ve které jezdila.

Pár muzeí jsem již prošla, ale takhle pěkně a vkusně uspořádanou výstavu aut jsem zatím neviděla. Jak se mi tam nechtělo, odcházela jsem nadšená. Všem vřele doporučuji!

Fotogalerie:

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*